Jämför priser på kopiatorer
Beställ skräddarsydda offerter här
Spara tid

Fyll i formuläret och få upp till 4 offerter från särskilt utvalda samarbetspartners

Spara pengar

Du kan spara upp till 50% genom att jämföra offerter från ledande leverantörer

Kostnadsfritt & utan förpliktelser

Vår service är helt kostnadsfri och utan förpliktelser

Refererade & omnämnda
1
2
3
Få upp till 4 offerter här Kopiator - Få upp till 4 gratis offerter från ledande leverantörer
Det tar mindre än 1 minut!

Antal kopior per månad?

Det tar mindre än 1 minut!
Senast uppdaterad: 08. februari 2018

Leasa kopiator?

Leasing av en kopiator?

Man kan i dag finansiera anskaffningen av en kopiator genom olika slags banklösningar, men den vanligaste finansieringsformen som verksamheter använder är leasing. Leasing innebär ett avtal där du som kund förpliktigar dig till att betala leverantören för en rad tjänster som denna utför i samband med den produkt du leasar. Det finns två typer av leasing:

  • Operationell leasing: kortvarigt avtal där du vanligtvis har rätt att säga upp avtalet innan detta utlöper, mot att du ofta krävs påen viss premiesumma för risken detta innebär för leverantören. 
  • Finansiell leasing: långvarigt avtal som sträcker sig över hela produktens förväntade livstid, vilket innebär att ett sådant avtal i stort sett är omöjligt att säga upp inom loppet av kontraktperioden.

Kartläggning av behov?

De flesta verksamheter har i dag ett behov av att kunna framställa dokument såsom kopior och utskrifter av informations- och arbetsunderlag. Under början av 2000-talet blev det alltmer vanligt att använda så kallade "multifunktionsskrivare" - kopiatorer utrustade med digital teknik såsom en integrerad bildläsare och skrivare. Denna typ av maskin innebär alltså en kombination av skrivare, scanner, kopiator och eventuellt fax. Vid värdering av olika tjänster för leasing av en kopiator är det därför en god idé att allra först undersöka om din verksamhet tjänar mer på att leasa en multifunktionsskrivare, i jämförelse mot att köpa eller leasa alla de apparater en sådan innefattar separat. Om din verksamhet behöver en ny kopiator är det således en del olika faktorer att tänka på, exempelvis var en sådan ska placeras för att inte stå ivägen för medarbetare och inte minst huruvida du ska investera i en med fler funktioner än just vanlig kopiering, vilket även innebär att den specifika maskinen upptar en mindre yta på arbetsplatsen, i jämförelse med ett flertal olika apparater.

Bestämmelse av målsättning?

Det finns en mängd olika typer av kopiatorer ute på marknaden, anpassade efter olika behov och användningsområden. En av de första frågorna du rekommenderas att ställa dig är därför: "vilket behov ska leasingen av denna apparat täcka?" Och vidare: "vilka resultat önskar jag uppnå genom att använda apparaten?" Därefter kan du börja undersöka hur du ska gå tillväga för att kunna uppnå de målsättningar du satt, för att sedan hitta den leverantör som bäst matchar dina behov och preferenser för dessa målsättningar. Vilken kopiatortyp och utformning av leasingavtal som just du behöver beror därmed i största grad på hur du vill och kommer att använda den nya kopiatorn.

Användningsområden och volymer för kopiatorn?

Eftersom valet av kopiator för din verksamhet i största grad beror på de behov som finns för att framställa dokument och arbetsunderlag är det viktigt att noga tänka igenom dessa aspekter innan du beslutar dig för vilken modell du önskar leasa, såväl som vilken leverantör som erbjuder det bästa avtalet för detta. Ska kopiatorn mest användas för att kopiera text, eller ska den även användas för att kopiera bilder? En annan sak att fundera på är självklart volymen av kopior som din verksamhet planerar att framställa via apparaten - är dessa volymer sparsamma, oregelbundna, eller kanske omfattande varje dag?

Utformning av skräddarsydd lösning?

Genom att leasa en kopiator följer fördelen av att en eventuell skräddarsydd driftsservice ingår i tjänsten. Leverantören av kopiatorn står då för att maskinen underhålls kontinuerligt och därmed är kapabel att prestera till sin fulla kapacitet. Detta betyder att det är tidseffektivt och bekvämt för din verksamhet att leasa en kopiator och för en kort period kan detta vara en mycket god och kostnadseffektiv lösning. Däremot kan det i längden bli dyrare att teckna ett leasingavtal, i jämförelse med att från början investera i en egen kopiator. Därmed bör du undersöka och försöka uppskatta hur behovet av en kopiator kommer att se ut för din verksamhet inom en överskådlig framtid, innan du fattar ett beslut kring vilket alternativ - inköp eller leasing - som passar just din verksamhet bäst.

Vad påverkar prisnivån för en kopiator?

Prisnivån för olika typer och modeller av kopiatorer varierar inom ett brett spektrum och beror på en mängd olika parametrar. Faktorer som påverkar denna prisnivå är exempelvis storlek och urval av framställningsbara dokumentvarianter, design, modelltyp, kapacitet och prestanda. De löpande driftskostnader som en kopiator sedan innebär beror på den mängd av pappersark och bläckpatroner (i färg eller gråskala) som din verksamhet använder inom en viss period. Ofta är priset högre för att kopiera i färg, så om din verksamhet för det mesta kommer att använda maskinen för att framställa kopior i svartvitt finns det goda förutsättningar för att hålla kostnaderna nede.

Beställ flera offerter redan i dag

Här hos expertvalet.se kan du beställa och motta upp till fyra offerter från olika leverantörer av kopiatorer, helt utan förpliktelser. Genom att använda denna tjänst får du således enkelt och bekvämt kontakt med de leverantörer som erbjuder den lösning för leasing som bäst matchar dina behov för en ny kopiator. Allt du behöver göra är att fylla i information om dina preferenser och behov, så kontaktas du av relevanta företag för leasing och leverans av kopiatorer inom kort.